11 October 2016

Tip gosok pakaian


 
Salam mama
Semoga ceria2 selalu..
.
Nak kongsi sikit, Kak ZM ni ada penyakit kurang rajin nak gosok baju sendiri setiap kali nak pergi kerja.
Kalau gosok baju anak sekolah dan suami ok je 😅
Sampai rasa nak resign, kerja kat rumah je lah, pakai tshirt & seluar panjang je, takyah gosok2 baju.
Emos kan kak ZM 🙈
.
Oleh sebab simpanan, harta, aset masih kena kumpul dengan gigih, maka kak ZM kena gigih pergi kerja luar rumah jugak.
Maka kak ZM kena buat koleksilah baju yang tak perlu gosok atau gosok huduh-huduh kata ore kelate 😉
Sebab bila pakai baju tak bergosok, rasa sememeh dan serba tak kena je rasa.
.
Hari tu kak ZM ada baca 4 tip menggosok pakaian untuk lebih jimat masa dan tenaga.
Kak ZM boleh cubalah.
Ni kak ZM share jugak untuk mama ya

TIP 1 :
Balut ironboard kita tu dengan Aluminium foil sebab aluminium foil dapat memantulkan haba dari seterika ke bahagian bawah pakaian apabila menggosok. dengan cara ni,kita seolah menggosok pada dua-dua bahagian.

TIP 2 :
Bagi pakaian yang berbutang, untuk elakkan bahagian berbutang mengerut apabila digosok, gosok bahagian dalam dulu. Sama juga cara menggosok material yang tebal.

TIP 3 :
Tips menggosok pakaian terutamanya bahagian bahagian lengan;masukkan sehelai tuala ke bahagian lengan semasa menggosok. ini boleh mengelakkan kesan lipatan selepas menggosok.

TIP 4 :
Bagi menggosok tudung pula, pastikan kita menggunakan suhu yang sesuai mengikut material tudung. Kenalpasti material tudung sebelum menggosok supaya tudung tak rosak dan masa pun jimat.

Semoga tip ni bermanfaat dan boleh diamalkan untuk memudahkan urusan mama.
Terima kasih. 🌹🌹

#JubahPlusSizeSiFU
#jubahmenyususaizbesar
#Custommadeabaya
#jubahmudahgosok
#abayamamabyclothdnz


ClothDNZ ~ Nursing Beautifully in Muslimah Way
=====================================
==========
TEMPAHAN:
 ==========
Whatsapp/Telegram 011-2300 8261
atau email nikhabiz@gmail.com
Post a Comment