13 August 2011

Tips membeli pakaian secara online

Anda masih ragu-ragu untuk membeli pakaian secara online?
Anda tidak pasti cara untuk memilih pakaian yang terbaik?
Anda takut tersilap saiz, tidak selesa?

Nik Ha ingin berkongsi tips yang anda boleh gunakan semasa membuat pembelian pakaian di kedai maya.

Bagi pembelian pakaian, anda perlu pastikan jenis kain, contohnya: lycra, cotton, crepe dll.. Tanyakan kepada penjual jenis kain & cuba google untuk lebih mengenali jenis-jenis kain tersebut. Yang paling penting adalah ciri-ciri kain tersebut seperti sejuk, lembut, serap peluh, selesa dipakai dsb. terutama bagi bayi atau yang berkulit sensitif. Bagi Muslimah sudah pasti ciri-ciri syariat diutamakan seperti labuh, longgar, tidak jarang, tidak ketat. Pakaian haruslah dipakai mengikut fungsi & tempatnya. Cth: baju yang ketat mestilah dipakai di dalam rumah atau dgn mahram shj.

Seterusnya, anda perlu pastikan saiz yang tepat. Anda perlu melihat saiz yang disediakan samaada dalam inci ataupun cm. Walaupun dinyatakan saiz standard XS, S, M....XXL, tapi anda perlu menyemak ukurannya kerana setiap jenama, ukurannya agak berbeza walaupun saiz yang sama. Ada juga jenama yang sama tetapi ukuran sedikit berbeza kerana design yang berbeza. Anda boleh rujuk peniaga untuk membantu anda membuat pilihan saiz yang tepat.

Sebagai pembeli anda berhak mendapat penukaran semula pakaian yang anda beli. Tetapi ini bergantung kepada stok dan terma & syarat dari penjual/pembekal. Jadi sebelum membeli anda perlu pastikan samaada ia boleh ditukar jika tersalah saiz atau tidak.
Cara mengambil ukuran badan anda :
Bahu : ukur dari bahu kanan-kiri @ sebaliknya
Dada (bust) : Ukur lilit dada anda dengan meletakkan tali pengukur di tengah-tengah (fullest area of your bust) .Tarik nafas dan hembuskan, barulah ambil ukuran.
Pinggang (waist) : ukur lilit kawasan pinggang tanpa bertindih dengan kain, tali pinggang dll.
Paha (hips) : ukur lilit paha (fullest point) secara berdiri,  anggaran 7 inci di bawah pinggang


Anda juga boleh bertanyakan cutting baju yang hendak dibeli. Ada yang kecil, ada yang besar walaupun anda telah pilih saiz yang biasa anda pakai. Ia bergantung pada jenis kain dan design, straight-cut, A-cut. Jika anda tidak pasti, dicadangkan ambil saiz yang besar sedikit. Masih boleh dipakai jika mengandung, bertambah berat badan atau boleh di''alter'' jika ingin kelihatan terletak pada badan.

Itu sahaja buat kali ini. Nik Ha akan kongsi banyak lagi info & tips dari semasa ke semasa.
Selamat membeli-belah di ClothDNZ.
Jangan tunggu hingga minggu terakhir Ramadhan kerana mungkin pakaian anda terlewat sampai.

3 comments:

Mama Farris said...

salam...

bagus tip nih

Nazlin Arde said...

as salam....

seronok saya baca tips yang di kongsikan oleh penulis. terima kasih.

Celoteh Cik Orkid said...

Bgs tips ni.tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...